A városhatáron túl
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

erdlako oktatas tabla kretaÉrden - a felsőoktatás kivételével - minden iskolatípus megtalálható a bölcsődétől a gimnáziumon át a szakképzésig. Az érdi polgár elégedett lehetne, hogy gyermeke, gyermekei a nekik megfelelő oktatási rendszerben készülhetnek fel az életre. De nem így van, nem vagyok elégedett a közoktatási rendszerrel, a KLIK, a NAT és a NER világával, problémám van, mint öt gyermekes szülőnek, mint 43 éve tanító pedagógusnak, mint baloldali politikusnak. Legfiatalabb gyermekem még óvodás, a legidősebb, aki még tanul, egyetemre jár.

 Rövidítve megjelent a Kerekasztal újságban 2019 márciusában.
Gregus László írása

 

 

Az eltelt évek alatt megismertem az általános iskolát, megfigyeltem hogyan működik a Vörösmarty Gimnázium, végig éltem számtalan módszert, programot, kísérletet, innovációt, fejlesztést és visszafejlesztést.

Pedagógusként az látom, hogy az Amerikai Egyesült Államoktól Kínán át Magyarországig a világ szinte minden országában arról beszélnek, hogy alapjaiban kell megreformálni az oktatást. Az elsajátított ismeretek segítségével számtalan célnak, elvárásnak kell megfelelni, elsősorban annak, hogy az emberiség, benne a felnövekvő fiatalság, alkalmazkodni tudjon a 21. század kihívásaihoz. A tankötelezettség leszállítása, a szakképzés tönkretétele, az esélyteremtő programok szétverése éppen ellenkező irányban hat, ezt sokan úgy értékeljük, hogy a kormány tudatosan törekszik a társadalom lebutítására.

Az iskolák központosítása, a KLIKK létrehozása zsákutcának bizonyult, meg kell szüntetniés helyre kell állítani a magyar hagyományoknak megfelelő önkormányzati fenntartást. Fejlesztésközpontú Nemzeti Alaptantervre, az iskolák, diákok és pedagógusok sokszínűségét elismerő és támogató fakultatív kerettantervekre, versengő és választható́ tankönyvek és taneszközök rendszerére, az iskolák önállóságára van szükség.

Politikusként úgy látom, hogy az Orbán kormány oktatáspolitikája katasztrófához vezet. A legújabb európai statisztika alapján újabb mélypontra jutottunk, minden nyolcadik gyerek kihullik a magyar közoktatástól. Ezzel az uniós ragsor utolsó harmadába került Magyarország, és komoly lemaradásban vagyunk a visegrádi országokhoz képest is. Orbánék szándékosan szorítják ki a szegény családból jövő és a tanulási nehézséggel küzdő gyerekeket az iskolákból. Az oktatás minősége meghatározza az ország jövőjét. A mai oktatáspolitika nem segíti a társadalmi mobilitást, nem teremt esélyegyenlőséget, hanem konzerválja a társadalmi egyenlőtlenségeket.

Elvárjuk, hogy a kormányban legyen az oktatásért felelős miniszter, egy olyan modernizációs folyamat induljon el, amelynek a diákok, szülők, pedagógusok nemcsak elszenvedői, hanem aktív részesei is a változásoknak, ahol az oktatáskutatók, a szakmai-, a civil-, és szakszervezetek véleménye alapján széleskörűpolitikai és társadalmi konszenzus jön létre a legfontosabb teendőkről. A folyamat pénzügyi és jogi feltételeit a kormánynak kell biztosítani. Célunk, hogy a jelenlegi rendszer gyökeres átalakítása után a legjobb európai példákat követő, korszerű és mindenki számára elérhető tudást biztosító oktatást hozzunk létre. Olyat, amelynek célja a fiatalok sokoldalú képességeinek és tehetségének kibontakoztatása, a sikeres élethez és munkavégzéshez szükséges kompetenciák megalapozása, a személyiség fejlődésének támogatása. Olyat, ahol a kreativitás, a közös tevékenység, a modern technológia felhasználása önálló gondolkodásra, a szociális képességek elsajátítására nevel, ahol az oktatás esélyt teremt, és csökkenti a társadalmi hátrányokat. Minden gyermek számára biztosítani kell a jó színvonalú, világnézetileg semleges alapszintű oktatáshoz való hozzáférést.

De az a legfontosabb, amit apaként gondolok a közoktatásról, az iskolákról, az az, hogy érezze jól magát az iskolában a gyerekem!

a szerző tanár, pszichológus, a Demokratikus Koalíció érdi elnöke