Mi mennyi?
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Mi is a kedvenc kiindulási pontunk? Hogy Érden magas az "ingatlanadó". Éves szinten 1 milliárd forintot (plusz-mínusz 50 millió forintot) fizetünk be építmény- és telekadó címen. Arról sajnos nincs adatom, hogy ennek mekkora részét fizetik a lakosok és mekkora részét a vállalkozások, ezzel most nem foglalkozom.

Tehát Érden az utak rossz állapotban vannak és sokak szerint erre kellene költeniük azt a hatalmas mennyiségű adót. Mások szerint meg másra, de az útépítést nagyjából könnyen le lehet vezetni, hogy milyen jó is lenne, ha minden egyes befizetett építményadó forintunkat útra szánnák.

Érd úthálózata olyan 490 kilométer. Ennek kevesebb, mint a fele aszfaltozott, és azok között is vannak nagyon ronda állapotban levők.

Úgy veszem, hogy egy négyzetméter út elkészítése 10.000 nemes magyar forintba kerül. Ennél olcsóbban csak akkor jön ki, ha a meglevő útra mindenféle munka nélkül ráborítanánk az aszfaltot, és elboronálnánk. Ezzel meg nem igazán készül tartósan használható úthálózat.

Hivatalosan a legkeskenyebb út 7.5 méter, de mondjuk rá a könnyebb számolás érdekében, hogy minden érdi út 5 méter széles. Ezzel azt mondhatjuk, hogy egy méter úthoz 50.000 forint kell (5 méter széles, 1 méter hosszú). Az évi 1 milliárd forintból ezek szerint 20.000 méter utat lehetne építeni, ami kereken 20 kilométer. Máshonnan megközelítve azt is mondhatnánk, hogy 1 km normális út megépítése 50 millió forintba kerül.

Ahogy az elején említettem, Érd úthálózata 490 kilométer, ebből 270 kilométer még burkolat nélküli. Ez testvérek között is azt jelenti, hogy 13.5 év kellene az összes burkolat nélküli út aszfaltozásához.

Egyszerű lenne, ha nem jönne még egy pár kérdés.

Az első mindjárt az, hogy az elején is mondtam: a másik 220 kilométer út sem éppen német autópálya minőségű. Ezeket is jó lenne kicserélni, mert ha már csinálunk valamit, akkor csináljuk rendesen. Ez mondjuk újabb 11 évvel tolná ki a befejezést.

Másodszor azért 13-24 év alatt az utak elhasználódhatnak. Egy kis vízvezeték-javítás, egy kis felfagyás, egy kis ez, egy kis az. Szerintem évente az úthálózat minimum (!!!) 10%-át javítani kellene. Nem csak az elkészítés, hanem a karbantartás is pénzbe lerül. Ez sincs most megoldva, ezért romlanak tovább az állapotok. Erre nem számolok teljes árat, legyen a javítás az építés tizede.

Ha csak ezzel a 10%-kal számolok, akkor valahogy így néz ki az építezés sok éve alatt: első évben 22 km út javítása + 20 km új építése (költség: 2.2 km + 20 km, 1.11 milliárd forint). Második évben 24 km javítás, 20 km építés (költség: 2.4 km + 20 km, 1.12 milliárd forint). Harmadik évben... és elérkeztünk a 13. évhez, amikor már majdnem azt mondhatjuk, hogy készen vagyunk: 46 km út javítását és 20 kilométer megépítését kell megoldanunk (költség: 4.6 km + 20 km, 1.23 milliárd).

Minden évben simán túlköltekeztük magunkat, igaz, csak pár tíz- vagy százmillióval. Bagatell, ennyit bármikor előkaparunk, nem igaz?

Harmadszor: egy út nagyszerű, de miért pont utat, és miért csak utat? Ha nincs járda, akkor a gyalogosok mit csinálnak? Bóklásznak az úton? Ha nincs csapadékvíz-elvezetés, akkor mi van egy-egy esőnél? Patakká, vagy egyenesen folyókká változnak az utak, vagy éppen a kertekbe okádják a vizet?

Építsünk minden pénzünkből utat? Dehogyis, gondolkozzunk, tervezzünk, és értelmesen lépjünk tovább. Kellenek utak, ez nem kérdés, de kellenek járdák, vízelvezetés, kerékpárutak, parkok, tömegközlekedés is, a lista nagyon hosszú. Okosan kell költeni a pénzt, különben csak mindenféle félbemaradt vagy funkció nélküli csökevényt kapunk, amik éppen arra nem jók, amikre szerettük volna: mindennaposan használni.

A fenti számolás teljesen hipotetikus. Nem lehet 10.000 forintból egy négyzetméter utat kihozni normálisan; nem lehet az összes adóforintot erre költeni; nincs értelme egy halom utat építeni, miközben a többi szükséges infrastruktúra nem fejlődik; szerintem a karbantartás is több területet érintethet és drágább lenne, mint becsültem; simán figyelmen kívül hagytam az inflációt; az utak átlagos szélességét is kicsire vettem; és úgy általában kijelenthetjük, hogy semmi nincs ugyanúgy 10-20 év távlatában, mint az eredetileg gondoltuk volna.Csak arra szerettem volna rávilágítani, hogy ha belegondolunk, nagyon abszurd ez az útépítési mizéria.

Bár ahogy az egyik közösségi csoportban mondta valaki nekem, mikor ezt elővezettem neki: mit érdekli őt, hogy hány év alatt lesznek meg a városban az utak, csak előtte meglegyen.

Az ilyeneknek érdemes várost fejleszteni, közösséget építeni...