Érdi Közéleti Kerekasztal
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

60 milliárdos közterületfejlesztési projektről beszélünk. Hatalmas felelősség ennyit bebetonozni valamibe. Milyenek legyenek lakóutcáink?

Érden hatalmas útfejlesztési programot jelentettek be. A közgyűlés 60 milliárdos útfejlesztési programot hirdetett. Mi, az Érdi Közéleti Kerekasztal tagjai, mérnökök, közgazdászok, városlakók megfogalmazzuk, hogy miként kellene ezt a pénzt jól felhasználni, mert ennyi pénzt csak egyszer lehet erre a célra fordítani és ennyi pénzt vétek ötletszerűen, koncepció nélkül elkölteni. Most kell okosan döntenünk és modern úthálózatot építenünk: a kivitelezés Érd következő 50 évét fogja meghatározni.

Az Érdi Közéleti Kerekasztal tagjai élhető várost szeretnének. E videósorozattal szeretnénk elmagyarázni, mitől lesz az. Figyelj!

Szeretnénk, ha a mi lakóutcánkban nem száguldoznának az autók (hogy miért veszélyes a száguldozás, arról itt olvashat). Szeretnénk, hogy nagy gépjárművek, teherautók, kamionok ne járjanak az utcánkban (persze a sarki kisboltba, jusson el az áru, s ha költözünk vagy építkezünk, akkor a hívott járművek is bejöhessenek). Szeretnénk, ha nem lenne átmenő forgalom, s csak az hajtson be, aki itt lakik, vagy az itt élőkhöz jön, vagy itt végzi közszolgáltató munkáját (például kukásautó, postás).

Fontos számunkra, hogy járda hiányában a gyalogosokra, és a gyerekekre kiemelten figyeljenek, s külön kerékpárút hiányában a kerékpárosok is biztonságban tekerhessenek.

Van egy jó hírünk: nem kell feltalálni a spanyolviaszt, hiszen ilyen már a hazai KRESZ-ben is van. Ez a lakó-pihenő övezet, avagy rövidítve LPÖ.

 LPO jelentese 1

A KRESZ éppen a felsorolt kívánalmakat fogalmazza meg és írja elő szabályokként a lakó-pihenő övezet utcáira. Sőt, mindezekhez társul az is, hogy  csak a kijelölt helyeken lehet parkolni (ami az útszélesség méretezésénél és a burkolt felületek tervezésénél fontos szempont, s egy későbbi részben még beszélünk róla), minden utca azonos rangú, azaz a kereszteződések mind jobbkezesek, mely szintén a forgalmat lassítja.

 

Közlekedés lakó-pihenő övezetben 

39/A. §  (1) Lakó-pihenő övezetbe - a „Lakó-pihenő övezet” jelzőtáblától a „Lakó-pihenő övezet vége” jelzőtábláig terjedő területre - csak a következő járművek hajthatnak be:

a) kerékpár,

b) az ott lakókat vagy az oda látogatókat szállító személygépkocsi, a személygépkocsi kivételével a legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű gépkocsi, a betegszállító gépjármű, motorkerékpár, a motoros tricikli és ezekhez kapcsolt pótkocsi, segédmotoros kerékpár, állati erővel vont jármű és kézikocsi, a kommunális szemét szállítására szolgáló jármű, továbbá az oda áruszállítást végző legfeljebb 3500 kg megengedett legnagyobb össztömegű tehergépkocsi,

c) az ott lakók és oda költözők költöztetését végző tehergépkocsi,

d) az oda látogatókat szállító autóbusz,

e) az oda építő- és tüzelőanyagot szállító tehergépkocsi és hozzákapcsolt pótkocsi,

f) az út- és közmű építésére vagy fenntartására, köztisztasági, rendvédelmi, betegszállítási, közegészségügyi feladat, illetőleg postai gyűjtő- és kézbesítő szolgálat ellátására szolgáló jármű, ha ez feladata ellátása érdekében elkerülhetetlen,

g) a mozgáskorlátozott személy által vezetett vagy az őt szállító jármű és annak vezetője.

(2) A lakó-pihenő övezetben járművel legfeljebb 20 km/óra sebességgel szabad közlekedni.

(3) A lakó-pihenő övezetben a vezetőnek fokozottan ügyelnie kell a gyalogosok (különösen a gyermekek) és a kerékpárosok biztonságára. Ha az úton járda nincs,

a) a gyalogosok az utat teljes szélességében használhatják, a járművek forgalmát azonban szükségtelenül nem akadályozhatják,

b) járművel várakozni csak az erre kijelölt területen szabad.

 

Mindezen előírások az övezet egészére érvényesek, így a szabályokat nem kell utcánként kitáblázni, és a korlátozások mindaddig érvényben vannak, míg a lakó-pihenő övezetet el nem hagyjuk.

A lakó-pihenő övezet végét tábla jelzi mely egyben azt is jelenti, hogy az övezetből való kihajtáskor az övezeten kívül közlekedők számára elsőbbséget kell adnunk.

erd utepites kht M10 forgalomcsillapitas A3 1 1

Lásd még: Ha megtalálja, véleményezze az érdi úthálózat tervét!

Videosorozatunk első részének végére éppen arra a következtetésre jutottunk, hogy Érden sok lakó-pihenő övezet kialakítására alkalmas terület van. A város 2016-ban elfogadott koncepcióterve, a KHT javaslatot is tesz ezek lehatárolására, tehát elvi döntés már van a városvezetés részéről. Akkor mire várunk még a megvalósításban? Itt a lehetőség, valósítsuk meg!

erd utepites halozat A3 halo 05 LPO 2 1
Lásd még: Útkeresők 1. - A hálózat

A lakó-pihenő övezetek kialakításánál figyelembe kell venni, hogy az övezetet határoló utak gyűjtő- vagy főutak legyenek. Ezekről a gyűjtő- és főutakról az övezetbe történő behajtást az egyértelmű táblázáson túl megfelelő kiépítéssel kell megtervezni.

Míg a főúton elvárás a járda, a kijelölt gyalogátkelő, addig a lakó-pihenő övezetben nem kell külön járda. Így a fennmaradó forrásokból sokkal több burkolatlan utcát lehet aszfaltozni, vagy balesetveszélyes csomópontot lehet megoldani. A gyalogátkelőhelyek, járdák, gyalogutak gyalogos csatlakozását elegendő megépíteni az övezetbe történő behajtásnál, vagyis a kereszteződés közeli szakaszokon. De ott meg kell építeni.

LPO kapu 00 a j

A fejlett országokban jól bevált gyakorlat a csillapított zónába lépést tudatosító aszfaltfestés.

LPO kapu 00 b sz

Arra pedig itthon is számos példát látunk, hogy az övezet be- és kilépő pontjaira sebességcsökkentő szintemelést, útburkolati küszöböt építenek. (A köznyelv ezeket fekvőrendőrnek hívja, s sokunk nagyon rossz élményeket társít e műtárgyakhoz. Pedig jól is meg lehet ezeket építeni, s ezt egy következő videóban be is mutatjuk.)

LPO kapu 02 sz

A küszöb mellett útszűkítést is érdemes alkalmazni, például virágdézsákkal.

LPO kapu 02 sz2

A küszöböt úgy kell kialakítani, hogy az a csapadékvizet ne torlassza fel, illetve a kerékpárost indokolatlanul ne lassítsa.

LPO kapu 03 sz

A küszöbnek nem az a feladata, hogy megállítsa, kényelmetlen döccenésre kényszerítse a járműveket, csupán az előírt sebességhatár betartását kell kikényszeríteniük. Ez a lakó-pihenő övezet esetében a 20 km/óra.

 

Hasonló épített forgalomcsillapító elemeket az övezet belső zónáiban is el lehet helyezni, hogy lakóutcáinkból véletlenül se legyenek menekülőútvonalak, gyorsulási versenyek helyszínei. Lásd itt: Mit kezdjünk az érdi lakóutcákkal?.

 

Az Érdi Közéleti Kerekasztal tagjai élhető várost szeretnének. És te?

 

A teljes videósorozat cikkei itt olvashatóak és a Youtube lejátszási lista itt megtekinthető.