Érdi Közéleti Kerekasztal
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

utak video 02 cim 04b 60 milliárdos közterületfejlesztési projektről beszélünk. Rengeteg pénz De mire elég? Sorozatunk második részében ezt mutatjuk meg.

 

Érden hatalmas útfejlesztési projektet jelentettek be. A közgyűlés 60 milliárdos útfejlesztési programot hirdetett, mely keretében - a 2018 március 29-én közzétett, a terv véleményezésére kiadott felhívás szerint - elsősorban a még szilárd burkolattal nem rendelkező utak kapnak majd szilárd burkolatot. Az Érdi Közéleti Kerekasztal e tájékoztató videosorozattal arra figyelmeztet, hogy ennyi pénz elköltése ilyen komplex műszaki problémára nagy felelősség.

Ebben a részben azt igyekszünk érzékeltetni, hogy milyen hatalmas mennyiségű pénzről beszélünk, s hogy ez elég-e arra, hogy minden poros út burkolatot kapjon (spoiler-veszély: elég).

Ha ezt a 60 milliárd forintot szétosztanánk a csaknem 66 ezer érdi lakos között, akkor 910 e Ft jutna mindenkinek.

utak video 02 01 lakosonkent

 

 

Városunkban nagyjából 24.400 lakást tartanak nyilván. Ez azt jelenti, hogy mindegyik lakásba be lehetne dobni csaknem 2,5 milliót.

utak video 02 02 lakasonkent

De mennyi utat kellene építeni? Erre vonatkozólag nehéz egyértelmű számot mondani. A KSH szerint 156 km kiépített és 229 km kiépítetlen önkormányzati út van Érden (továbbá 3 km kerékpárút és 163 km gyalogút és járda). Ezeket a számokat a tapasztalatok szerint fenntartással kell kezelni, mert az adatszolgáltatás több évtizedes pontatlanságaiból következően a hivatal elég nagy bizonytalanságot görget maga előtt. Így érdemes ellenőrizni a számokat.

Korábbi fejlesztési tervekből is megpróbálhatunk adatokhoz jutni. 2010-ben a Local Agenda 8 km állami út mellett 135 km szilárd burkolatú úttal számolt. A VEKE közlekedésfejlesztési koncepciója ugyanakkor 391 km-re tette a teljes érdi úthálózatot, és ebből 117-et nevezett szilárd burkolatúnak (azaz 274 km burkolatlan úttal számolt).

Az Érd Közterületfenntartó Intézmény (ÉKFI) honlapja szerint 220 km-nyi burkolt és 270 km-nyi burkolatlan közutat tart karban. Mi ezekkel az adatokkal számolunk.

Ha ezekre a burkolatlan utakra sorban leraknánk a 60 milliárdot, akkor méterenként 220 ezer ft jutna.

utak video 02 03 meterenkent

 

Egy poros utcában álló átlagos érdi telek elé így le lehetne fektetni bő 4 millió forintot.

utak video 02 04 hazelott

 

Na de mit lehetne ebből a 4 millió forintból csinálni a ház előtt?

Megvizsgáltuk régiónk 2017-es útépítési árait, elemeztük a földmunkák, közműkiváltások, átereszek, árkok építési költségeit. A kertvárosi lakóutcák - 4-5 méter széles -  burkolt úttestjére vetített 50 ezer forintos négyzetméterár többek között tartalmazza az alábbiakat:

  • ideiglenes forgalomterelés, építés, bontás,
  • megvalósulási tervek elkészítése,
  • sarokpontok geodéziai kitűzése,
  • közműfeltárás kutató gödörrel a burkolatlan területeken,
  • bozót- és cserjeirtás,
  • humuszleszedés és a humusz depóniába mozgatva,
  • szükséges fák kiszedése,
  • bevágás kiszélesítése, árokprofil kialakítása,
  • bevágásból, árokból felesleges föld elszállítása,
  • védőréteg készítése homokos kavicsból,
  • altalaj tömörítése,
  • cementes stabilizáció új útpályaszerkezet alatt,
  • betonalap, kellősítés, aszfaltozás közúti forgalomhoz szükséges méretezett rétegekben,
  • süllyesztett és/vagy kiemelt szegély készítése,
  • humuszolás az érintett zöldfelületeken,
  • füvesítés,
  • rézsűsurrantók építése,
  • csőátereszek építése vasbetonból,
  • régi KRESZ tábla oszlopok bontása, újak telepítése.

Az elvárható tartós minőségben, jótállással.

Ezek alapján arra jutottunk, hogy ha egy átlagos poros lakóutcában laksz, akkor nemcsak egyszerűen egy pormentesítő aszfaltkenést, mart aszfaltot, de egy jó minőségben megépített lakóutcát kell kapnod ebből a pénzből. A szükséges zöldfelület kialakításával, a felszíni csapadékvíz összegyűjtésével, kezelésével. Szükséges esetben a közvilágítás és a légvezetékek áthelyezésével. Minden poros utcában!

utak video 02 09m d oszlop

A legtöbb utcában, ahol erre szükség és hely van, ott parkolóhelyeket is ki lehet alakítani. De járdákat nem lenne szükséges építeni, ha lakó-pihenő övezeteket alakítanánk ki ezekben az utcákban. (Erről már beszéltünk az előző részben, meg ebben a cikkben, s a későbbiekben még fogunk is.)

utak video 02 11m a LPO parkolokkal

Mert arra már nem futná a pénzből, hogy kétsávos, járdával épült útjaink legyenek. És erre a legtöbb érdi utcában hely sincsen.

A közpénzzel való gondos gazdálkodás mellett (azaz, ha nem árazzák túl a projektet, és nem lopják el a pénz egy részét) a szükséges gyűjtőutak fejlesztésére még juthat forrás. Az ilyen utak mellé legalább egyoldali járdával számolhatunk.

utak video 02 12m a

Nem csupán különálló, az úttesttől elválasztott járdákra gondoljunk, de szegéllyel kiemelt, városi járdákra is!

utak video 02 12m c szegely jarda

 

Ám a pénz nem olyan sok, hogy mindenre jusson, amit szeretnénk. Például kerékpárutakra már biztosan nem fogja futni belőle. A gondos tervezésre éppen ezért van szükség: a későbbi fejlesztéseket nem szabad ellehetetleníteni azzal, hogy elépítjük a lehetőségeket. Egy valódi, 21. századi kertváros igényeire kell tervezni, s abból azt megépíteni, amire éppen pénzünk van.