Mindenki képviselője
Typography
  • Smaller Small Medium Big Bigger
  • Default Helvetica Segoe Georgia Times

Az előző cikkben ott hagytuk abba, hogy az utcanévtáblák jelenlegi helyzete nem túl rózsás. Megnézzük, mit tartogat(hat) számunkra a jövő.

Készült egy tanulmány, ami a "Közterületi információs és hirdetési felületrendszer Érd Megyei Jogú város területére vonatkozóan" címet viseli. Illetve nem is tanulmány, hanem felmérés, koncepció, ajánlat... nem is tudom, minek nevezzem hirtelen. Belinkeltem, bárki elolvashatja. Egyelőre nem szavazták meg, mert... nem tudom, miért. Állítólag az 1 milliárd forintos árat tartják soknak. Ezek mondjuk nem csodálkozom, mert ez tényleg sok pénz utcanévtáblákért, de ha elolvassuk a tanulmányt, akkor láthatjuk, hogy talán ez a pénz nem is sok érte.

 

Lássuk azt a tanulmányt!

Az elején a jelenlegi helyzet felmérésénél tetszik, hogy valóban mindent figyelembe vettek. Kezdve az összevisszaságtól, az egységes utcáktól, amiket nem lehet megkülönböztetni egészen addig, hogy nem lehet alacsonyra tenni a táblákat, mert felcsap a sár. De azért már itt is megágyaznak a későbbieknek, például azzal, hogy a sok körforgalom nehezen megkülönböztető, vagy hogy sokféle reklámtábla van.

A problémáknál gyakorlatilag négy dolgot sorolnak fel: egy szakaszon túl sok vagy túl kevés jelzőtáblát, a térfigyelő kamerák hatástalanságát, a város honlapján levő használhatatlan címkeresőt, és a vandalizmust. Ez utóbbit a 8 problémás pontból 5 pont említi. Az "eltűnős", egyszerűen csak selejtes, vagy minimum nem a megfelelő területre gyártott táblákról jótékonyan megfeledkeznek.

Lássuk inkább az érdemi részét. Igényfelmérés: könnyen olvasható, értelmezhető, vandál-biztos, jól látható, és így tovább. Kiemelném a "vandál-biztos" kifejezést, amit sajnos szokás emlegetni, hiszen a mostani állapotokat is (ahogy az előzőekben is leírtam) egyértelműen a vandálok okozták. Szintén kiemelném az "időjárás álló" pontot, amivel szinte elismerik, hogy a mostani megoldás nem volt az. Vannak még plusz értékek, amiket értelmezni sem tudok: 3D térkép, digitális útjelző táblák, internet hozzáférés a nagyobb információs pontokon. Ezek mit jelentenek? Komolyan ilyesmire kellene költeni, amikor máshol utak sincsenek? Értem, hogy ha már megcsináljuk, akkor csináljuk jóra. De ha ezek kimaradnak, szerintem senki nem fog sírni utánuk, hogy "ez az új rendszer béna, mert nincs digitális útjelző tábla benne"!

Jöhet, hogy miket kellene megvalósítani: térképes információs táblákat, céljelölő táblákat, valamint utcanév és házszám táblákat. Jön megint egy kis magyarázat, rendeletek, jogszabályok, majd a követelmények, hogy minek kell majd megfelelniük az elkészült termékeknek. Mégsem nevezhetem utcanévtáblának, mikor már eddig is kiderült, hogy sokkal nagyobban ment a gondolkodás. Szóval a követelmények, amik szép hosszú sorban jönnek egymás után. Némelyik ezek közül ismét különféle szabályokból jön, némelyik piackutatás, némelyik a józan paraszti ész miatt.

A felütés után elérkeztünk a legkönnyebben feldolgozható részhez: mit is akarnak tulajdonképpen készíteni, mi a kézzel fogható, szemmel látható végcél.

A város felosztása logikusnak tűnik, bár kicsit zavaró, hogy Parkvárost és Ófalut-Újfalut tovább darabolták, hogy az égtájas felosztásnak megfeleljen. Ugyanakkor nagyon jónak tartom, hogy jelzik a városrészeket, ezzel is kicsit tájékoztatva, kicsit nevelve, kicsit erősítve a közösség szellemét. Ami még felmerül bennem, az a számozás, és az ehhez kapcsolódó csíkozás, ami azt jelzi, hogy az adott terület milyen messze van a központtól. A tanulmány kezdetén is említik, hogy a városnak nincs igazán központi része, akkor miért ezt vették kiindulópontnak? De ezek csak apróságok, ha így marad, az sem okoz törést az életemben, simán elfogadom.

A város felosztása, ennek a színekkel és csíkokkal jelzése tehát nekem alapvetően tetszik. A színből tudjuk, melyik égtájon járunk, a csíkok számából meg kiderül, mennyire vagyunk messze a központtól. Ezt az összes táblára/jelzésre alkalmazva valóban rendet tehetünk és könnyebbé tehetjük a tájékozódást.

 

Mit kapnánk a közterületekre?

Nagy infopontok

A tervek szerint lesznek nagy infopontok, amik tulajdonképpen a fent említett felosztást fogják mutatni egy térképen, elmagyarázva, hogyan is működik ez az egész rendszer. Ebből kellene 12 darab induláskor, és később ezt kiegészítenék 34-re, darabját csaknem 800 ezer forintos áron. Cserébe viszont tényleg minden fontosabb helyen megjelennének: "zóna" határoknál, bevezető útvonalaknál, vasútállomásokon és a benzinkutak parkolójában, vagyis minden itt élő és ide látogató is találkozhatna velük. Erre a tételre én rányomnék egy nagy "lakosok által elfogadva" pecsétet, ezt jól kitalálták.

Autós táblák

Ezek is viszonylag nagy, erősen könnyített átláthatóságú táblák, amiket az úton közlekedők (tehát nem csak az autósok) tudnak majd használni. A szokásos szín és csík jelzések mellett egyszerű, egyértelmű piktogramok és/vagy feliratok mutatják, mi merre található. Ami nekem furcsa, hogy a tábla hátuljára is tettek egy térképet, ami kicsit értelmetlennek tűnik. Ebből indulónak 60 darabot terveztek, szerte Érden, darabját nagyjából 700 ezer forintos áron. Erre is mehetne az elfogadó pecsét, hasznos, tényleg egységbe foglalná a most össze-vissza megvalósított és kitett tájékoztató táblákat.

Gyalogos táblák

Az autós táblákhoz hasonlóak, de ezek kifejezetten a gyalogosok részére. Ezért itt kicsit több infó is lehet, kis térképpel kiegészítve. Indulásnak 120-at vetnének be, darabját nagyjából 1.65 millió forintért darabját. Ez is szép lenne, jó lenne, de itt felmerül bennem, hogy ezeket hova helyeznék ki? Ott van igazán értelme, ahol mondjuk van járda, és annak a közelébe tudják tenni. Nem tudom elképzelni, hova kerülhetnek, ha csak egy út van, a két szélén nagyjából semmivel, de az utat használják a gyalogosok is, hiszen hol menjenek? Persze simán előfordulhat, hogy nem elég élénk a fantáziám, jöhetnek hozzászólásban az ötletek. Tehát erre én szívem szerint rá is nyomnám a jóváhagyó pecsétet, meg nem is. Kicsit több részletet kellene tudni, és akkor döntésre juthatnék.

Körforgalmi táblák

Ezt viszont annyira nem értem, hogy megnéztem több körforgalmat is Érden, hogy mit tudna hozzáadni. Tudom, hogy körforgalom-nagyhatalom lettünk, de azért még bőven több normál kereszteződés van. Ráadásul a körforgalmaknál már van egy általánosan elfogadott jelzésrendszer, ami általában működik is: minden kihajtó ághoz tábla tartozik, ami megmutatja, hogy merre visz. Ezt megzavarni ilyen oszlopokkal... bár kétségtelen, hogy a szokásos szín- és csík kombináció, plusz a felirat nagyon jó, és segíti a tájékozódást, de szerintem egy-egy ilyen a körforgalmak közepén felesleges lenne. Ennek megfelelően 6 darab lenne az induló darabszám, az ára pedig 1.5 millió forint. Mondhatnám azt is, hogy nem oszt, nem szoroz ez az összeg a teljesben, de ha nincs rá szükség, akkor minek költsünk rá. Egyértelműen ellene vagyok.

Autós-gyalogos tábla

Ez egy hibrid lenne, aminél a nagyobb felület az úton közlekedők felé néz, a tábla éle pedig vastagított, és ezen a gyalogosoknak van információ. Itt még a leírás is azt mondja, hogy a gyalogosoké a járdára néz, ezért úgy érzem, hogy az előző kérdésen a gyalogos táblánál teljesen életszerű. Mondjuk ezt csak a terv teljessége miatt tették be, ilyennel egyelőre nem is számolnak, de ha kérnénk, akkor darabja olyan 700 ezer forint közelében lenne. Egyébként jó ötletnek tartom, egyszerre segítene több közlekedő csoportnak, és talán kicsit össze is hozná őket, amire nagy szükség lenne. Ha kiderülne, hova is terveztek konkrétan ilyet, akkor jöhetne a fejtörés, hogy rendben van-e.

Tájékoztató tábla nevezetes helyeknél

Ha már egységes lenne a tájékoztatási rendszer, akkor ezt is belevették. Ezeken kis leírás lenne a nevezetes helyről, egy kis ismertető. Ezt nem tudom hova tenni. 30 darab lenne az induló darabszám, darabja valami 400 ezer forint lenne. Fel tudtok sorolni Érden 30 nevezetességet? Kövezzetek meg, de én nem. Erre én nem adnám áldásomat, mert bár nem nagy pénz a megoldása, ezt is feleslegesnek érzem.

Reklám táblák

Itt vontam igazán össze a szemöldökömet. Azért, hogy a reklámok ne össze-vissza jelenjenek meg, hogy egységes legyen a kinézet, ezért a város reklámtáblákat is gyártatna. Pontosabban üres reklámtáblákat, amiket majd a "szponzorokkal való megállapodás függvényében" telepítenének majd 700 ezer forintért darabját. Mindig is azt hangoztattam, és mondom most is: az önkormányzatnak az üzleti tevékenységekből ki kell vonulnia, vagy nem szabad a nyakába vennie. Egy megfelelően kiválasztott, hozzáértő céggel kellene az ilyeneket intéztetnie, szigorú és átlátható szerződés alapján. Nem akarom leírni az összes érvemet e mellett, aki kíváncsi, egy bambi mellett megbeszélhetjük. Tehát erre szívem szerint az "erősen ellenjavallt" pecsétet csapnám rá teljes erőmből.

Álló utcatáblák

Ezek a táblák a főutakról nyíló utcák bejáratnál lennének, kiemelve, hogy ha most letérsz, akkor hova érkeztél meg. Nagyon jó ötlet, a szokásos szín és csík, nagy betűkkel az utca és pár egyéb hasznos információ. Egyelőre 274 darabról lenne szó, ahogy írtam, szerte a főbb útvonalak mentén. Ezek ára 1.4 millió alatt megáll darabonként. Szerintem ez is jó ötlet, hasznos lenne így kiemelni, bár az árát az előzőekhez képest kicsit borsosnak érzem. Azért én rábólintanék.

Falra szerelhető utcanévtáblák

Ugye-ugye, mi is megmondtuk, hogy a falakra kell szerelni a táblákat, ahol lehet, nem a kerítésre. Máris kihúztuk a vandalizmus méregfogát. Természetesen ez nem járható minden esetben, de mégis hatalmas könnyebbséget jelentene. Ebből 8.400 darab készülne egyelőre, páranként 12.000 forintos áron. Már az árból is érezhető (6.000 / darab), hogy az előző nyomtatott táblák a tartósságukat is figyelembe véve bagóért voltak, viszont annyit is értek. Egyértelműen szükség van rájuk, nagyon hiánypótló lenne gyakorlatilag Érd teljes területén.

Házszámtábla

Ezzel sajnos megint nem tudok egyetérteni. Van egy önkormányzati rendelet, hogy jelezni kell a házon, hányas szám. Ha ezt többen betartanák, akkor sokkal könnyebb lenne a tájékozódás. Sok helyen kint is van, és működik is. Nincs egységes képe, ez nem vita tárgya, de a központilag kötelező kinézetű házszámtábla szerintem csak felesleges ellenkezést szülne. Ráadásul 28.000 darab kellene belőle, és 5.250 forintba kerülne darabonként, még azzal a megjegyzéssel is, hogy önköltségesen, közmunkások bevonásával készülne. Ezekkel a feltételekkel, mint lakos nem tudok egyetérteni.

Az említett költségek csak a legyártás és telephelyre szállítás költségei, ehhez még hozzájön a helyszínre szállítás és telepítés költsége. A táblák (ezt már említettem) betonból készülnének (más forrás szerint szálcementből), méretük és kinézetük részletesen megtalálhatók a tanulmányban.

 

Kell ez nekünk?

1 milliárd sok ezért? Szerintem nem. Szükségünk van minderre? Így, ebben a csomagban, a felesleges elemekkel semmiképpen. Ha itt-ott lecsípnénk pár kisebb tételt, a házszámtáblákat teljesen kivennénk a csomagból, akkor néhány száz millió forintot spórolva már érdemes lenne gondolkozni rajta.

Alapvetően akikkel eddig beszéltem, azoknak tetszik a koncepció, ahogy nekem is. Kisebb finomításokkal tényleg nagyszerű lenne Érdre. Viszont nem így egyben kellene nekiesni, hanem szépen, részenként. Ahogy épül a város, hozzá lehetne tenni ezeket a hasznos elemeket is. Annak nincs értelme, hogy kifizessünk egy nagy kalap pénzt, az egészet egyben a városra zúdítsuk, miközben sok helyen még az út vagy járda sincs olyan állapotban vagy helyzetben, hogy érdemes lenne kitenni a nagy táblákat rá.

 

A teljes tanulmány és ajánlat elérhető itt, a szakbizottság véleménye itt olvasható.